Kontrolovaným obdobím boli roky 2018 až 2020 a súvisiace obdobia.
Ministerstvo životného prostredia (MŽP) SR k 31. decembru 2020
spravovalo majetok v brutto hodnote 1,451 miliardy eur. V rezorte
školstva išlo o majetok v brutto hodnote 310 miliónov eur. Z výsledkov
kontroly vyplýva, že finančné kontroly na MŽP odhalili desať a na
ministerstve školstva 18 porušení všeobecných záväzných právnych
predpisov. "Zistenia však neboli také závažné, aby bolo potrebné
odstúpiť ich na ďalšie konanie iným orgánom. Obom ministerstvám NKÚ
navrhol 24 odporúčaní, po osem odporúčaní smerovalo do oblastí
vykazovania a správy dlhodobého hmotného majetku a rezerv," uviedla hovorkyňa NKÚ.
Práve v prípade dlhodobého hmotného majetku sa počas kontroly ukázalo,
že rezorty stanovujú rôznu dĺžku odpisovania majetku. Ak chceme mať za
jednotlivé rezorty porovnateľné a objektívne dáta, je podľa kontrolórov
potrebné používať jednotnú metodiku. Napríklad MŽP a Ministerstvo
školstva, vedy, výskumu a športu SR odpisujú motorové vozidlá štyri až
šesť rokov, majú tak väčšinu vozového parku plne odpísanú. Obdobie
odpisovania na týchto rezortoch však nezodpovedá skutočnému obdobiu ich
používania. Rezorty sociálnych vecí, zahraničia a kultúry podľa
predchádzajúcej kontroly odpisujú vozidlá osem rokov. NKÚ preto odporúča
prehodnotiť predpokladané obdobie životnosti automobilov na základe
analýzy historických údajov o skutočnom období používania dopravných
prostriedkov.
Kontrolóri tiež zistili, že oba rezorty nemali plne zabezpečenú ochranu
majetku pred poškodením, stratou či zneužitím. Envirorezort napríklad
nemal poistené všetky budovy a neprehodnotil poistku budovy, ktorá je
kultúrnou pamiatkou. Ministerstvo školstva malo v čase kontroly v
komerčnej poisťovni poistené iba dopravné prostriedky, čo zdôvodnilo
prebiehajúcou optimalizáciou organizácií v rámci rezortu.
Pri kontrole sa NKÚ venoval aj pohľadávkam, ich vykazovaniu a správe.
Platobné jednotky ministerstiev pri inventarizácii a tvorbe opravných
položiek k pohľadávkam postupovali podľa manuálu spracovaného rezortom
financií. Iný prístup k posudzovaniu znehodnotenia pohľadávok a tvorbe
opravných položiek mali však podriadené organizácie preverovaných
ministerstiev. V prípade tvorby, použitia a vykazovania rezerv tvorili
ministerstvá rezervy predovšetkým na súdne spory.
Národná autorita pre externú kontrolu overovala dotazníkom aj to, či
ministerstvá poskytujú podriadeným organizáciám metodickú podporu v
oblasti účtovníctva a výkazníctva. Tú zo strany nadriadených
ministerstiev potvrdilo v prípade usmernenia v oblasti procesu
konsolidácie účtovnej závierky necelých 50 percent oslovených
organizácií. NKÚ preto odporúča zlepšiť metodické riadenie, ako aj
zvýšiť účinnosť kontroly s cieľom dosiahnuť vyššiu mieru porovnateľnosti
údajov v rámci konsolidovaného celku.